Elektromos autó és napelem Barkácsolás

Elektromos autó és napelem

2019. szeptember 22.

Hazánkban egyre jobban terjed az elektromos autó és a plug in hybrid, azaz a konnektorról is tölthető részben elektromos működésű autó. Egyre több helyen láthatunk magánházak tetején napelemet. Ezért jogosan vetődik fel a kérdés, hogy megtérülő vállalkozás-e autónkat napelemről töltenünk. Ez lényeges kérdés, mert a zöld-rendszámos elektromos autók száma 2018-as adat szerint elérte a 10000 db-ot, ami már számottevő mennyiség.

Az országban több száz elektromos, egyenáramú (DC) töltőállomás van. Sajnos a legtöbb szabadon használható utcai töltő nem gyorstöltő. Ezek 10 amperes töltőoszlopok, amivel a gépkocsit 8-10 óra alatt lehet teljesen feltölteni.

Akinek ilyen autója van, és megteheti, érdemes otthonra váltakozó áramú (AC) töltőt telepítenie, bár ezek kicsit lassabbak előbb említetteknél. Természetesen környezetvédelmi és gazdasági szempontból is célszerű napelemmel kombinálva megteremteni az otthoni töltés lehetőségét.

Otthoni töltőállomások
Alap-töltésnél, (ezzel a töltési idő 6-8 óra) a gépjármű típustól függően már 16 Amperes csatlakozás is elegendő. Ez az otthoni töltést választók körében a legnépszerűbb. A gyors-töltőkhöz 3x32 Amperes egységre van szükség. Ennek létesítése természetesen lényegesen nagyobb kiadást jelent. Nem biztos, hogy 1-2 gépjármű otthoni töltéséhez erre szükség van. Léteznek villámtöltők is, amivel ez a szám 80%-os töltöttségig, típustól függően akár 20-25 perc is lehet. Ez viszont nagyon nagy teljesítményű eszköz. Ennek kiépítése igen drága, ilyet a fentebb említett esetben nem érdemes otthonra telepíteni.

Milyen napelemet telepítsek?
Magát a napelemet érdemes nem közvetlenül, hanem a szokásos módon integrálni a hálózati árammal. Tehát a kétféle napelem rendszer közül ne a szigetüzeműt, hanem a hálózatra táplálót válasszuk. Az előbbit inkább csak tanyákon, kulcsosházakban, üdülőkben érdemes alkalmazni, ahol nincs hálózati áram. A hálózati üzemeltetésű rendszernél a nap által, a nap folyamán megtermelt energiát hazaérkezésünket követően és éjjel is fel tudjuk használni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a napelem által előállított energiát a hálózatba tápláljuk, és este, amikor szükségünk van rá, a hálózatból visszanyerjük. Nyilván ennek megfelelő elszámolása van a szolgáltató és a fogyasztó között. Fizetni a felhasznált és a megtermelt áram különbözetét kell. Ennek további előnye, ha nem termelt napelemrendszerünk eleget, akkor is biztosítva van a gépkocsink „tankolása”, valamint otthonunk energiaszükségletének kielégítése.

A napelemes rendszer nem az a rendszer, amit otthoni barkácsolással és tervezgetéssel meg lehet valósítani. Számos olyan tényezőt kell figyelembe venni, amelyhez bizony komoly szakértelem kell. Ez a tervezésre és a kivitelezésre egyaránt vonatkozik.

A tervezéshez érdemes pár alapvető kérdést tisztáznunk.

Mennyi áramot vesz fel a napelemes autónk és a háztartásunk? Mire tervezzük a rendszerünket? Egy középkategóriás elektromos autó esetében számoljunk átlagos használattal, ami napi kb. 50 km-t jelent. Amennyiben az autó elmegy 200 km-t egy töltéssel, akkor évente legalább 90-szer fogjuk az autónkat tölteni. A számolásnál alapul vesszük a hazánkban egyik legelterjedtebb elektromos autótípust, melynek akkumulátora 24kWh. Így 2160 kWh többletfogyasztásunk lesz. Egy átlagos családi ház fogyasztása évente 3000 kWh, ami azt jelenti, hogy az éves fogyasztásunk közel 2/3-a az elektromos autónké. 3000 kWh áram előállításához 3 kWh napelemes rendszer szükséges és közel 20m² felület. Ezért érdemes előre tervezni, hogy elektromos autó vásárlásakor a már meglévő napelemes rendszert is tudjuk fejleszteni a megnövekedett igényeknek megfelelően.

Maga a napelemes rendszer kialakításának főbb költségei a tervezés, a napelem modul (tábla), tetőkonzolok és a szolárkábel, inverter, AC szerelvények és legvégül a kivitelezés. Azt, hogy ez végül mennyibe fog kerülni nagyban függ, hogy ki és miből készíti.

A töltési hely kialakítása is fontos. Nyilván egy sima konnektoros aljazattal egy ilyen rendszer esetén már nem elégszünk meg. Így, falra szerelhető profi töltőállomást érdemes kialakítanunk, amelyet szintén bízzuk szakemberre.

Mivel esetünkben egy nagy beruházásról van szó, érdemes alaposan átgondolni, és szakemberekkel a konkrét paraméterek ismeretében tárgyalni, személyre szabottan kalkulálnni.

Írta: Szalay Csaba - dipl. építész