Folyókák a ház körül Barkácsolás

Folyókák a ház körül

2019. március 5.

Habár a télnek az elmúlt napokban búcsút inthettünk, a hidegebb időjárás azonban még beköszönthet a tavasz folyamán is, nem is beszélve a nagyobb esőkről, melyek az előző napokban, hetekben messze elkerültek minket. Esőzés a nyár beköszöntéig gyakrabban várható, így az udvari folyókák szerepe a következő hónapokban is felértékelődik. A folyókák akár a csúszásveszély elhárításában is komoly szerepet játszhatnak, igaz ritka, hogy a tavaszi talajmenti fagyok esővel járjanak együtt, de a következő télen, a hóolvadással járó visszafagyás veszélye sem elhanyagolható tényező, ha folyókák telepítéséről van szó. De pontosan melyek is ezek a folyókák?

Habár a télnek az elmúlt napokban búcsút inthettünk, a hidegebb időjárás azonban még beköszönthet a tavasz folyamán is, nem is beszélve a nagyobb esőkről, melyek az előző napokban, hetekben messze elkerültek minket. Esőzés a nyár beköszöntéig gyakrabban várható, így az udvari folyókák szerepe a következő hónapokban is felértékelődik. A folyókák akár a csúszásveszély elhárításában is komoly szerepet játszhatnak, igaz ritka, hogy a tavaszi talajmenti fagyok esővel járjanak együtt, de a következő télen, a hóolvadással járó visszafagyás veszélye sem elhanyagolható tényező, ha folyókák telepítéséről van szó. De pontosan melyek is ezek a folyókák?

Kép forrása: http://letaker.hu/piacter/vegyes/22

Ha a frissen (és szakszerűen) térkövezett felületeket veszünk górcső alá, biztos felkelti a figyelmünket fel- felbukkanó, a burkolat szintjében álló hosszúkás rácsok sokasága. Elsősorban nagyobb, egybefüggő felületek esetén találkozhatunk velük, vagy olyan helyeken ahol kicsi a csapadék gyors felszívódásának esélye, vagy netán a környező tereptárgyakat kell megóvni a komolyabb nedvességmennyiségtől.

Kép forrása: https://www.semmelrock.hu/term%C3%A9k/lepcsok-szegelyek-paliszadok/folyokak/

Sokan az autóbejárók vízelvezetésével azonosítják, mivel a legtöbb esetben itt láthatunk nagyobb, egybefüggő, korlátozott lefolyású felületeket. Feltűnése azonban nem az autóforgalommal, hanem a közlekedésbiztonsággal, és az épített környezet védelmével hozható összefüggésbe. Így akár már gyalogjárda esetén is szükségünk lehet rá, a kérdés csak az, hogy mely típus lesz a számunkra legmegfelelőbb.

Ha összehasonlítjuk a hagyományos kültéri folyókákat, gyorsan feltűnhet, hogy ezek leggyakrabban a térkőgyártók kínálatával szorosan összefűzve jelennek meg, még ha gyártójuk olykor-olykor nem is azonos a térköveket gyártókéval. Ma legnagyobbrészt elemes beton térköveket használunk térburkolásra, hiszen gyorsan fektethető, könnyen tisztítható, jó teherbíró képességű emellett és ápolásmentes felületet biztosít. Hogy a folyóka is gond nélkül teljesítse ezeket a feltételeket, modern gyártástechnológiára van szükség.

Kép forrása: http://tuzep.hofstadter.hu/tegla.php?vizelvezetes&kat=82

Ha már a gyártástechnológiánál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy folyókák készülhetnek betonból, fémből, műanyagból, vagy ezek kombinációiból. A legegyszerűbb a nyitott folyóka, mely az összes közt a legszélesebb. Beépítése is kisebb figyelmet igényel, mint a többi, bonyolultabb típusé, sokkal gyszerűbb azoknál. Gondozása problémamentes, eltömődésre való esélye nincs, hisz mindig szem előtt van, de áthaladáskor egy kis zökkenővel mindig számolnunk kell.

A nyitott beton folyókánál bonyolultabb kialakítású az összes egyéb folyóka, hiszen minimum két részből állnak. A műanyag folyókák előnye, hogy olcsók, és könnyen szállíthatók, szerelhetők. Felhasználás szempontjából azonban korlátokba ütközünk. Elsősorban gyalogos övezetekbe, oda is inkább a kisebb forgalmat lebonyolító szakaszokra ajánlott. Bár kialakításuk középmerev, ilyenkor is fontost az alsó részek stabil rögzítése, és a kellő lejtetés (2-5%). Ezt egy földnedves betonból készült alaptest biztosítja. A zárt, vagy fedett folyókák jó, ha minden esetben valamilyen árokban, drain rendszerben, vagy csatornában végződnek.

Kép forrása: http://tuzep.hofstadter.hu/tegla.php?vizelvezetes&kat=82

Az autós forgalom nagyobb teherbírású folyókaszerkezetet követel meg, hiszen akár már egy kisautó esetén kerekenként is 250 kg terhelés juthat kis felületre, amit zokszó nélkül ki kell bírnia. Ez megfelelően erős alapszerkezet, és felépítmény kérdése. A felépítmény többek közt készülhet erősített műanyagból, fémből, de akár betonból is. Ami látszik, az a fedlap, vagy rácsozat, legtöbbször fémből készül. Ezek könnyen kipattintható fedele, melyek a könnyű tisztíthatóságot szolgálják.

Írta: Szalay Csaba – dipl. építész